Sejlturen går til Fur – måske

“Stå aldrig til søs lad de andre stå” – en enkelt gang på vores ferie havde jeg den tanke – der befandt vi os midt i Løgstør Bredning i modvind og høj søgang. Denne ene gang var jeg tæt på at overveje at stå af i næste havn.

Det hele startede lørdag d. 14. juli kl. 12.50 sejlede vi ud fra Aalborg Lystbåde Havn. – Kl. 13.30 havde vi tanket i Aalborg Sejlklub, og kursen var sat mod Attrup Havn, en lille hyggelig havn midt i mellem alting.

I løbet af ugen er mit ordforråd blevet forøget med rigge, indsejling, lægge til kaj, storsejl, Genua, fok, v-berth (jeg har hørt det som rebird). Sætningen: “Her er en utrolig snæver indsejling/udsejling” har også været sagt mere end en gang. Desuden så er Genua ikke en by i Italien, som jeg troede 🙂 men et sejl.

Besætningen har bestået af 1 skipper, 2 gaster og jeg selv som skibsfotograf og galionsfigur. Vi var bevæbnede med en del oppakning, bøger på Kindle, tegneserier og sidst men ikke mindst lysten til at leve op og ned af hinanden på meget lidt plads i en uge.

 

Kurs mod Attrup Havn

 

Dag 1 Lørdag

Yngste gast Mette

Ankomst til Attrup ved 17-tiden, besværlig indsejling. Vi hørte fra nogle mere hærdede sejlere end os, at de var gået på grund i havnen.

Aftensmaden var fra Cobb-grill. Et genialt koncept. En grill, som er varm inden i, men ikke uden på. Vi var langt fra de eneste sejlere, som brugte denne grill. Aftenturen gik til campingpladsen, hvor der en lille legeplads, som de to teenagere tumlede på. Ved havnen er der en hyggelig restaurant, som har – i følge ejeren – nogle tossegode is. Det bliver en anden gang.

 

 

Mads

Indtryk af Attrup Havn:

  • Lækre badefaciliteter
  • Hyggelig restaurant, den lille butik i tilknytning til restauranten sælger Aloe Vera tandpasta.
  • Træls indsejling (kun 2.1 m dybde i snævert siksak forløb)
  • Frihavn
  • Nærmeste indkøbssted Attrup Camping – Hav selv proviant med.
  • Mettes konstante vurdering: “Røvkedelig”
  • For den mere voksne sejler, hyggelig og rolig.

De meget høje fortøjninger i Attrup Havn, til gengæld var der masser plads.

Dag 2 Søndag

Natten gik stille og roligt. Vi skulle alle vænne os til at sove 4 mennesker på meget lidt plads. Afsløring: Jeg snorker. (Det har jeg aldrig hørt). Men resten af besætning udstyrede sig med ørepropper. Vi vågnede allerede kl. 7, og der kan laves en god og nærende morgenmad på gasblus.

Udsejling omkring kl. 11.30. Vi var længe om at beslutte om, vi ville sejle på grund af vejret.

Morgenens bedste bemærkning var fra Mette: “Jeg får komisk stress.”

Aggersundbroen

Mens mine to gaster og Captain my Captain var på dækket, mens jeg blev forvist til kahytten med en god bog. Der er lidt Feng Sui over livet på vandet. Note til mig selv: – Husk at trække lidt frisk luft på dækket ind i mellem, søsyge kan opstå. Vi sejlede under Aggersundsbroen.

Skippers beretning om turen:

Afrejse fra Attrup blev udsat på grund af tåge og 9 m/s blæst. To andre sejlere skulle også til Løgstør og hvis de kunne, så kunne vi også. Vi ramte pælene et par gange på vej ud af havnen, men det lykkedes at komme fri. Der var modvind stort set hele vejen. Dagen før sejlede vi 5 kt (9,3 km/t), men denne dag var det først 3,5 kt og til sidst 2,5 kt ved 2800rpm. Vi stod næsten stille og fik tæsk af bølgerne. Oprindelig skulle vi til Fur, men det blæste for meget. Vi var bange for at strande i Attrup, da der ikke var særligt meget at lave, og begrænset indkøbsmuligheder. Pælene i Attrup er usædvanligt høje i havnen – kunne næsten ikke nå op over med fortøjningerne.

I Løgstør hjalp nogle svenskere os fra modsatte kaj, vi blæste helt op i mod modsatte kaj, så snart jeg satte farten ned. Og en anden hjalp os med den eneste plads, som vi kunne finde, hvor der stod fri. Da vi var kommet på plads, så vi, at skiltet sagde “Fri indtil søndag kl. 12.00”, og så ville vi ikke risikere at blive smidt væk senere, så vi tog en udmærket plads ved siden af. Vi kunne nu godt have blevet, da der senere kom en svensk sejlklub, og lagde til for sejl i 10 m/s. De var 3 skibe, som sejlede sammen, og det var lidt imponerende at se dem lægge til. De havde styr på det.

10 min gåtur til Superbrugsen. Der har åbent om søndagen. Lækre bøffer på Cobb grill + salat til aftensmad, og en is til dessert fra Ishuset ved havnen. (Mette fik en pandekage.) Efter maden tog jeg et bad til kr. 10,-, hvilket var totalt rip off, da vandet aldrig blev varmt.

Til gengæld gik Mette og jeg ind i selve sejlerklubben, og oplevede begge et dejligt varmt bad.

Et meget hyggeligt intermezzo ved aftensmaden var besøg af en meget pjusket og smuk kat. Hun blev forkælet med rester fra bøfferne. Mette og Jesper  vendte senere tilbage med ekstra

Havkat og killing.

proviant til “Havkatten”, som Mads kaldte hende.  Hun havde også hentet sin killing, så den kunne få lidt af maden. Desværre måtte jeg ikke få nogle af dem med hjem.

Sejltid dag 2 afgang fra Attrup havn kl. 11.31, ankomst til Løgstør Havn kl. 14.27.

Dag 3 Mandag – Eller lidt mindre drama, tak.

Afgang fra Løgstør havn kl. 12.34 (præcis). Ud i den længste udsejling på turen foreløbig. Kursen var endnu en gang sat mod Fur. Men Jesper valgte efter, at jeg var vaklet ned i kahytten, at sætte kursen mod Rønbjerg. Vi ankom kl. 14.29. Der var bølger, høj søgang og 2 timer i Tivoli’s rusjebane. Alt kurede rundt på “Gipsy”. Og med et stk mor sendt i dørken, hvor køleskabet stod åbent en stor del af turen. Tabstal: 1 Pikant-ost, kunne ikke klare trykket af kaptajnen.

Hvad der skete på dækket, det kan gasterne og skipperen beskrive. Jeg valgte at ofre min frokost og morgenmad til både Poseidon og Kong Neptun. Ikke at jeg på noget tidspunkt var utryg, men min mave egner sig ikke til at være på så voldsomt gyngende grund.

 

Skipperens beretning om turen:

Hvis det at sejle som den dag var normalt, så ville jeg sælge båden og ikke se tilbage. Vi blev kastet rundt, og havde svært ved at styre. Båden plaskede mod bølgerne som en blåhval, der hoppede ud af vandet. På trods af reb omkring køleskabet, så sprang det op, og det var umuligt at lukke igen, fordi båden blev kastet rundt, så jeg tog alt undtagen kød

Skibets aktive besætning før jeg måtte under dæk.

og mælk ud, så det kunne lukkes. Affaldsspanden blev sat i klemme, så døren ikke kunne gå op igen. 

Jeg mistede flere gange balancen, og væltede ind i Mette en gang. Vi var til sidst kun os på vandet. Selv en fiskekutter blev kastet rundt. På det tidspunkt var der ikke andet at gøre end at tage mod nærmeste havn: Rønbjerg. Det tog ca. 40 min at komme der hen. Ved indsejlingen til havnen tog vinden fat i båden og slyngede den kraftigt til den ene side, så det var svært at ramme indsejlingen. Vi fandt hurtigt en plads, og selv om vinden var ind bagfra på tværs, så det nemt med at komme ind.

Jeg bliver normalt aldrig søsyg, men jeg var tæt på det, da jeg nede i kahytten, og jeg havde meget svært ved at finde balancen til at komme op igen.

Jane: Tænker, at vi når Fur på et tidspunkt.

Ældste gast’s beretning:

Da vi tog afsted, viste det sig at blive en fuldstændig sindsyg oplevelse. Da Jesper og jeg målte vinden, blæste det 5,9 – 6,5 m/s, og vindstødene var på 8,8 m/s eller der omkring.

Da vi tog fra havnen i Løgstør var planen, at vi skulle til Fur, men den plan blev ændret, da vi var på vandet. Vinden var noget mere end 5,9 – 6,5 m/s, jeg tror på, at det blæste omkring de 9-14 m/s. Vi havde også lidt bølgegang eller rettere meget bølgegang. Så vildt så et besætningsmedlem måtte hilse på Ulrik (mor). Vi andre havde det heller ikke så godt. Vi nåede havnen, og kunne slappe af. I morgen bliver vi i havnen.

Hvad ville vi gerne have vidst:

  • At man ikke skal sejle i Løgstør Bredning i mere end 6m/s
  • Hvor høje bølger kan vi sejle i?
  • Tjek www.Windy.com – denne hjemmeside fortæller om bølger bl.a.
  • At Jane ikke er søstærk – det er nu ikke nogen hemmelighed 🙂
  • Huske at sætte noget i klemme for køleskabsdøren.
  • “Gipsy” kan faktisk holde til 2 m høje bølger.

Vindmålingen, som fortalte noget helt andet end vejrudsigten.

 

  Dag 4 Tirsdag

Vi valgte på grund af blæsten at tage en hviledag i Rønbjerg Havn, det var vi langt fra alene om. Havnen må sammen med Livø havn være tilflugtsstedet i træls sejlvejr. For Mads og Mette er Rønbjerg minder og vandland. Så der tog vi hen, til Rønbjerg FerieCenter eller som det hedder nu: Dayz Rønbjerg – Det blev Mette, Mads og Jesper, der tog i vandlandet. Jeg bevæbnede mig med Engletræet af Lucienda Riley.  Den bog er helt klart værd at læse, en mursten af en roman, men som de fleste af Lucienda Rileys skabelonskårne bøger, så er det med et levende persongalleri, og historien bliver set fra mere end en vinkel.

Sagt om Dayz Rønbjerg:

  • Mangler information for endagsgæster, det kræver et besøg på hjemmesiden, hvilket kan være besværligt, når det eneste man har er sin mobil 🙂 (Personalet var ikke god til at informere om muligheden for endagsbesøg). Desuden var der en vis uoverskuelighed i priserne som endagsgæst.
  • Dyrt at købe ind på stedet.
  • Badelandet har ikke ændret sig de sidste mange år (10 år)
  • Konceptet er fint.
  • Søde livreddere
  • Gratis Wi-Fi

Dagens søde kommentar fra Mette: “Mellem pest og gryderet.” – Det blev sagt med teenagerens foragt og kast med håret.

Jespers kommentar var: “Vi er langt hjemmefra, der er ikke en BilTema i sømils omkreds.”

Aftensmaden var fisk fra den lokale fiskehandler i Rønbjerg. Fiskehuset er altid et besøg værd.

“Skat, huskede du at lukke sø-ventilerne??”

Dag 5 Onsdag

Skippers beretning:

Så kom dagen, hvor vi kunne sejle til Fur, men da vinden var så svag, sejlede vi hele 5-6 kt, og valgte derfor at tage direkte til Glyngøre havn for at lægge afstand til Løgstør Bredning, hvor man ikke kan sejle i mere end 5-6 m/s vind. Det skulle ikke være noget problem at sejle til Nykøbing Mors næste dag. Dejligt vejr – ikke super varmt, men det regnede ikke, som vejrudsigten sagde, og det var rart at se solen, og for en gang skyld spise aftensmad i cockpittet på båden. 

Vi fik vasket tøj for første gang på turen.

Der var ikke mange butikker i byen, men SuperBrugsen var kun 250 m væk. Der var et gratis “vandland”, hvor Mads var at lege i Limfjordens vande.

Havnen er hyggelig med hjælpsomme og vittige mennesker. Ind til flere havde også haft oplevelser med mødet med Løgstør Bredning. Glyngøre Havn er lige som Attrup Havn en frihavn. Der er ikke det store liv inde i Glyngøre, men på havnen var der et par hyggelige restauranter. Vi gik tur langs havnen og et stykke op i byen.

Sejltid dag 5: Afgang fra Rønbjerg Havn kl. 11.04 – Ankomst til Glyngøre Havn kl. 13.57.

Dag 6 Torsdag

Det blev turens korteste sejlads på små 40 minutter. Vi nåede dog kort at have Genua’en ude. Farten blev 5,2 kt med Genua. Dog krængede båden så meget, at Mads og Jesper valgte hale Genua’en lidt ind igen.

Det blev den nemmeste parkering indtil videre. De 3 besætningsmedlemmer kender efterhånden deres opgaver.

Havnen i Nykøbing Mors er hyggelig. Men et lille irritationsmoment er Tallykey-kortet. Det skal bruges til ALT. Og et kort til 4 mennesker, det er for lidt. Vi fandt så ud, da vi tjekkede, at det er muligt at få mere end et kort.

Smukke omgivelser, og så lander vi midt i byen. Som for en kjole-elsker som jeg har DenckerDeluxe – jeg begravede min pung dybt i lommen. Men hvor har de mange lækre kjoler og sko 🙂

En af de gode ting ved at sejle i Limfjorden er snakken med de andre sejlende. Vi lærer af hinanden. Vores lille lifehack har været at komme hvidvin i de små 0,3L vandflasker, det fylder mindre i køleskabet. Små gode råd, udveksling af oplevelser fra dagens tur, og så var der lige mødet med de sejlende, som vi havde ligget ved siden af i Rønbjerg, det gode skib Rosalina. Alle har deres historier og respekten for Løgstør Bredning.

I Nykøbing Mors mødte vi de tre imponerende svenske både, der endnu en gang kom ind i havnen for sejl. Vi bukker os i støvet. Det er tydeligt, at de ikke gjorde for at prale eller vise sig, men fordi de kunne. Dyb respekt.

Vi kunne sagtens have brugt en dag mere i byen.

Sejltid: Afgang fra Glyngøre kl. 11.23, ankomst til Nykøbing Mors kl. 12.05

Dag 7 Fredag

Nu var vi nået dertil, hvor planlægning af hjemturen var ved at være tæt på. Vi droppede Fur i år, men har lovet hinanden, at næste år vil vi både til Livø og Fur. Vi sejlede fra Nykøbing Mors sidst på formiddag efter en stille og hyggelig morgen med kurs mod Løgstør. Sejladsen var uden vind, men ved 13-tiden kom der truende skyer.

En af de ting, som imponerede mig mest på turen har været, hvordan mine tre besætningsmedlemmer kender deres plads og ansvar ved indsejling i havnene. Jeg har selv været forvist til kahytten under indsejlingerne på grund af en hævet slimsæk i højre skulder. Men de tre klarer sig helt fint uden mig. Mette i front med en fender og fortøjninger, Mads fanger bagfortøjninger, og Jesper navigerer. En fin dans, hvor alle kender sine figurer og positurer.

Da vi nåede Løgstør måtte vi lægge til i den mindste havn. Et lille pip: Det vil være godt sømandskab, hvis de både uden mast, der kan sejle under broen i havnen, rent faktisk gjorde det. Det vil give flere pladser for sejlbåde. Den mindste havn er lidt langt fra de andre både, men tættere på både byen og havnens faciliteter.

Et gensyn i Løgstør var de meget søde og pjuskede katte, specielt Mette og Jesper tabte deres hjerte til dem.

Det blev til proviantering i Superbrugsen og indkøb af en sommerjakke i NyForm til mig selv.

Sejltid: Afgang Nykøbing Mors kl. 10.31, ankomst til Løgstør Havn kl. 14.22.

Dag 8 Lørdag

Ugens længste og sidste sejlads.

Blæsten gik frisk over Limfjordens vande. Men hvem af havets guder havde bestemt, at vores ferie på Limfjorden skulle foregå i modvind. Østenvind i Limfjorden, og så lige den dag, hvor vi havde planlagt vores hjemkomst. Det foregik med 3-3,5 kt, men til allersidst rundede vi dog 5 kt.

En speciel oplevelse var en sejler med påhængsmotor, der havde valgt at krydse med begge sejl. Tydeligt, at skipper var klart over, hvad han gjorde. Bare en smule nervepirrende for en besætning af amatører som os, at han og besætningen valgte at krydse foran os i af de smalle forløb i Limfjorden (Nibe Bredning). Vi måtte slå bak for at undgå at torpere ham. En motorsejler bag os valgte at sejle ud på lavere vand, og en modsejlende trak sin Genua ind for at give plads til de vilde kryds.

Vi sejlede ind Aalborg Lystbåde Havn, men måtte erkende, at vores plads var væk. Lille bemærkning, ring altid til havnefogeden i din egen havn dagen før ankomst for at sikre din plads i højsæsonen. Ergo blev jeg sat af i næste havn, hvor ”krydsmissillet” havde lagt til også, og gik de 3,5 km tilbage til bilen. Det passede med, at de andre lagde til, da jeg ankom 🙂

Sejltid: Afgang Løgstør Havn kl. 10.48 ankomst Aalborg Sejlklub kl. 18.18

Set i bagspejlet

Som konklusion på turen så ja, det gør vi gerne igen. En større båd vil måske være på ønskesedlen, men samtidig hvor længe vil de to yngste af besætningen med os. Det er en ferieform, hvor man er tæt som familie – meget tæt. Hvilket kan være en udfordring. Første kommentar, da vi trådte ind i hjemmet, det var: “Hvor er her meget plads.” Jesper foreslog i sjov en lille sejltur søndag, det takkede vi nej.

Du får også massevis af frisk luft på en sejlerferie. For os, som ikke var ved roret, gav det tid til fordybelse. Mette fik også gavn af min Kindle. Det kan faktisk lade sig gøre at lave frokost på vandet, det kræver smidighed og opfindsomhed.

Det er ligeledes en lære om respekten for hinanden, når man er afsted på denne måde. Der er ingen mulighed for flugt midt ude på Limfjorden.

Af gode og nyttige sider på nettet brugte vi flittigt:

  1. https://www.yr.no/ En fremragende vejrside
  2. https://www.windy.com/?57.048,9.919,5 En side, som bl.a. fortæller om højde og tid på bølger.
  3. http://www.hodsagervej.dk/limfjord/limfjord.htm Fin lille side med afstandstabel for Limfjorden.
  4. http://sejlerpigen.dk/ En ung kvinde, der blogger om sit gode skib “Splint”
  5. http://www.dmi.dk/vejr/ En anden vejrsiden
  6. https://ifm.fcoo.dk/select/index.html Forsvarets side om sejladsudsigt
  7. http://havneguide.dk/da/havneguide  Uundværlig hjemmeside til planlægning af havnene hjemmefra.

Vi har lært indtil flere ting på turen, men vigtigst ud over oplevelserne som familie, er at lade være med at planlægge for meget på en sejlerferie, lyt til de andre sejlende om deres erfaringer. Sejl ud med et åbent sind og nyd turen 🙂

Det gode skib “Gipsy” lægger til kaj i Aalborg.